Виставка українського іконопису ХYІІІ – ХХ ст. з колекції родини Ящуків (м. Київ)

n64-2Ніколи раніше світлий дім коло Шевченкової могили не презентував у своїх стінах такої кількості зібраних воєдино ікон, написаних олійними фарбами на полотні. Отже, від початку березня і до світлого Воскресіння Господнього всі бажаючі мають рідкісну нагоду познайомитися з істинно народним  пластом християнського іконопису. 

Зараз триває великий піст. Віряни, високодуховні люди ревно готуються до Воскресіння Христового, очищуючи тіло, душу і помисли. Саме о цій порі у далекому 1814 році Катерина Якимівна Шевченко народила сина, котрого виносила під своїм серцем. За побажанням власника колекції Анатолія Михайловича Ящука і  його  родини  виставка  присвячена 198-iй річниці від дня народження Тараса Шевченка.

У виставковому залі можна побачити більше трьох десятків святих ликів, створених найчастіше безіменним народним генієм уподовж двох століть в різних регіонах нашої України.

n64-5На наших територіях ікони з’явилися разом із складним процесом християнізації Давньої Русі. Вони були виконані візантійськими іконописцями.  У давньоруський період іконопис розвивався разом із появою кам’яних культових споруд – храмів, що будувалися за каноном грецького обряду. Для будівництва, а потім і виконання внутрішнього убранства церков із Візантії запрошувалися майстри з мозаїчного, фрескового та іконописного мистецтва. Цікаво, що саме завдяки подорожнім константинопольським іконописцям з’являється перша, дуже побіжна згадка про Канів у одному з найдавніших літописів - „Києво–Печерському патерику”. Запрошені до Києва майстри подорожували Дніпром і мимохідь зупинилися в нашому місті: „и прииходом в Канев в лодиах”, - саме так віщує літопис. Це сталося між 1074-1088 роками. У 1144 році Канів згадується у зв’язку із будівництвом і освяченням однієї з найстаріших культових споруд України - Юріївської церкви, закладеної великим київським князем  Всеволодом Ольговичем.

n64-1Ще з часів Давньої Русі поступово формувалися школи художників-іконописців, які пройшли самобутній шлях від строгого дотримання східного канону до складного поетапного внутрішнього саморозвитку, котрий був обумовлений строкатим перебігом історичних подій і зовнішніх культурних впливів. Все це дало багату спадщину цікавих духовних і мистецьких феноменів в царині українського іконопису. Розвиток західноєвропейської філософської думки, а також художні методи і прийоми яскраво проявилися в іконописному мистецтві України. ХY – ХYІІІ століття в українському іконописі були позначені помітними впливами філософської і образно-художньої засад готики, яскравими проявами розкішного стилю бароко; в українському  іконописному мистецтві проявилась навіть вибаглива декоративність рококо.

На виставці представлено кілька ікон, які датуються ХYІІІ ст.

n64-4На межі ХYІІІ – ХІХ століть в українському образотворчому мистецтві з’являються риси романтизму і класицизму. Вони були суттєвими і характерними для мистецьких потреб світської тематики, зокрема портретного живопису Шевченка–художника та художників з його ближчого оточення – Василя Штернберга, Аполлона Мокрицького, Івана Сошенка й ін. За своєю суттю означені мистецькі напрями не могли тісно поєднуватися з позиціями релігійного світогляду, а відтак і зосередженого на ідеалістичних цінностях сакрального мистецтва. Тому цей історичний час був складним для утримання закріплених в іконопису традицій. У ХІХ ст. Україна остаточно втратила будь-які автономні права. Надзвичайно відчутними ці вкрай шкідливі обмеження стали для духовного, літературного і мистецького життя України. Старі традиції могли ще зберігатися й продовжуватися, зокрема, у просторі, відносно вільному від цензури – у творчості народних майстрів. Тому особливо цінними є зібрані воєдино зразки народних ікон ХІХ ст., які становлять більшість у колекції родини Ящуків. Деякі ікони представляють розвиток  цього древнього виду мистецтва уже в  ХХ ст.  

Сьогодні ми очищуємося духовно, перебуваючи поруч із чудовими зразками як народного іконописного наїва, так  і майстерними роботами професійних іконописців минулого з різних регіонів України. Запрошуємо всіх бажаючих відвідати виставку.

Завідувач сектору виставкової роботи  Матлах Т.І.

Share |

Оцінка користувачів

Оцінити статтю


При використанні матеріалів сайту, наявність гіперпосилання обов`язкова